plan b - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van jan-gijs vorstman - WaarBenJij.nu plan b - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van jan-gijs vorstman - WaarBenJij.nu

plan b

Door: jg

Blijf op de hoogte en volg jan-gijs

13 Mei 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

beste allemaal,

mijn laatste verslagje is alweer erg lang geleden. Dit keer zal het verslag dan misschien ook wel langer dan vier regels worden, aangezien er veel gebeurt is.

Aller eerst is mijn aanvraag voor een visum verlenging afgewezen, waardoor ik 9 mei India helaas heb moeten verlaten. Voordat ik India zou verlaten wilde ik uiteraard eerst nog de Taj Mahal en Delhi zien, waardoor ik 30 april afscheid moest nemen van iedereen in Chennai.

Tussen de afkeuring van mijn visum en mijn vertrek zaten gelukkig nog twee weken. In deze twee weken heb ik genoten van de laatste potjes cricket, voetbal, volleybal en basketbal met de jongens. De examens waren voorbij waardoor daar alle tijd voor was. Ook heb ik met Renske nog een kort tripje naar Ponidcherry en mahabalapuram gemaakt, waar we erg veel oude tempels hebben bekeken.

30 april, behalve dat ik 's avonds op de trein naar Agra zou stappen, begon die dag ook het summercamp voor de jongens en meisjes. Iedereen kwam bij elkaar in Anbu Illam, het huis waar ik verbleef, waardoor ik iedereen nog een keer kon zien. Om 4 uur vertrokken de meisjes en de kleine jongens Anbu Illam, om naar hun verblijf plaats voor summercamp te gaan. Na een laatste potje voetbal met de jongens was er nog een afscheid programma waarin ze allemaal wat dansjes en liedjes hadden ingestudeerd, een leuk echt Indisch afscheid dus. Daarnaast had Renske, samen met de jongens, nog een boekje gemaakt met wat foto's en berichten, die ik nog geregeld even door lees. Het afscheid nemen was niet makkelijk, maar ik heb afgelopen drie maanden een super tijd gehad, waar ik alle jongens, fathers, brothers en Renske heel erg voor wil bedanken, ook wens ik Renkse heel erg veel succes!

Om 10 uur zou de trein van Chennai naar Agra vertrekken, een reis van 29 uur die gelukkig vrij vlot verliep. Als ik niet aan het slapen was, dan was ik wel aan het praten met het gezinnetje dat naast me zat, waarvan de twee kinderen, een jongen van 18 en van 15, al super lang de wens hadden om een keer met een blanken jongen te praten en daar nu eindelijk de kans toe kregen. Ik kan niet anders dan beamen dat Indiërs hele vriendelijke en gastvrije mensen zijn, hoewel ze vaak iets te vriendelijk en gastvrij zijn, waardoor ze opdringerig worden. Zo wilde de jongens al snel dat ik hun nummer noteerde en hun zou bellen als ik in Delhi was zodat ik met ze kon lunchen, ook ben ik voor mijn volgende reis naar India al van harte uitgenodigd om bij hun te blijven slaap. Behalve een slaapplaats voor mijn volgende reis naar India, boden ze me ook om de tien minuten eten aan, rijst met kip, fruit, koekjes, cake, ze hadden van alles bij zich en ik moest het allemaal eten, want ze namen met 'nee dankje' geen genoegen. Gelukkig mocht ik om 3 uur 's ochtends uitstappen op station Agra, de jongens hadden uitzocht hoelaat de trein daar zou stoppen en waren dus ook om 3 uur wakker om afscheid te nemen. Na een paar lozen beloftes, over dat ik ze absoluut zou bellen als ik in Delhi zou zijn, mocht ik eindelijk uitstappen en kon ik opzoek gaan naar een tuktuk om bij mijn hotel/hostel te komen.

Agra, de stad van de Taj Mahal. De Taj Mahal is adembenemend, vooral de verhalen achter alle details maken de Taj Mahal erg indrukwekkend. Agra fort en baby Taj Mahal, gemaakt met de zelfde details en techniek als de Taj Mahal, waren ook prachtig om te zien. Ik was hier voor drie dagen, wat veel te lang is voor Agra, want alles is makkelijk in een dag te zien. In Delhi is daarentegen meer dan genoeg te zien en te doen, hier was ik helaas maar een dag, de tijd in Agra en Delhi had ik dus beter kunnen omdraaien. In Delhi heb ik dus, op een algemenen sightseeing tour na, niet zoveel van de stad kunnen zien.

Vrijdag 8 mei zou ik India dan alweer verlaten. Met Malaysia airlines eerst naar Kuala Lumpur en dan door naar Phnom Penh, Cambodja. Uiteraard had ik voor de zekerheid mijn zwembandjes mee, want je weet maar nooit met Malaysia arilines, gelukkig hebben ze me beide keren weer veilig aan land gebracht.

Ik ben nu 4 dagen in Phnom Penh, waar ik aan mijn volgende avontuur ben begonnen. In Phnom Penh zal ik, wederom met Don Bosco Children Fund, vrijwilligerswerk gaan doen. Don Bosco Children Fund helpt kinderen om naar school te gaan, veel kinderen moet namelijk werken om geld te verdien voor hun familie. Don Bosco Children Fund sponsoord deze kinderen, zodat ze naar school kunnen en de families toch nog genoeg geld krijgen om te eten. Ik zal langs de kinderen gaan om wat eten en geld te distribueren en om te kijken hoe het met het kind en haar familie gaat. Het werk is dus heel anders dan in Chennai. Tot nu toe heb ik het naar mijn zin hier en ook Cambodja is een prachtig land.

foto's volgen nog op facebook,
tot ziens!

  • 12 Mei 2015 - 18:37

    Suzanne Oomen:

    Hi Jan Gijs,

    Stoer van je hoor. Veel plezier op je nieuwe bestemming!

    Liefs Suzanne

  • 12 Mei 2015 - 20:54

    Eduard:

    Geweldig Jan Gijs dat je alweer een andere bestemming hebt gevonden! Verheug me je deze zomer weer te zien!, be well, Eduard

  • 12 Mei 2015 - 21:27

    Oma:

    gelukkig ben je veilig aangekomen op je nieuwe stekkie! wat zul je ons veel te vertellen hebben wanneer je thuiskomt! en hopelijk ook veel foto's! We trekken er een heel weekend voor uit hoor! ben erg benieuwd hoe het met de "taal" gaat...moet je je erg inspannen om ze te verstaan en om jezelf verstaanbaar te maken? dat was op je tochten door India natuurlijk ook al maar nu weer anders.
    ik heb zoveel vragen maar ik verveel je er nu niet mee, ze komen later wel eens aan de orde als je terug bent.
    Lieve Jongen, maak er weer een mooie tijd van voor de kinderen daar en dus ook voor jezelf. her verrijkt je heel zeker!
    Heel veel lieve groeten van Opa en van mij een dikke knuffel! God bless you!
    xxoxxoma

  • 12 Mei 2015 - 23:06

    Angela:

    Lieve JG
    Wow and wow. Wat een ervaring. Ik vind het enorm bewonderingwaardig dat je deze reis Zelf zo goed uitgezocht en gestippelt hebt. Ben zo benieuwd naar all verhalen.
    Veel succes en Gods blessings.

  • 13 Mei 2015 - 08:02

    Corine:

    Hallo Jan-Gijs, wat een prachtig plan B! Weer bijzondere ervaringen Jan-Gijs. Ik kan mij voorstellen dat het een grote rijkdom is dit allemaal mee te maken. Geniet ervan! Veel liefs van hier. Corine


  • 14 Mei 2015 - 21:33

    Jan-Hein:

    Hoi, JG!
    Indrukwekkend, je reis door Azie! Wat een geweldige ervaring, waar je je leven lang aan zult terugdenken, en waarvoor je je leven lang dankbaar zult zijn!
    We wensen je heel veel succes verder, en verheugen ons op je berichten!
    Liefs,
    Veerle en Jan-Hein

  • 16 Mei 2015 - 11:06

    Sylvia De Boo:

    Beste Jan Gijs, wat een teleurstelling was het dat je visum niet verlengd werd, maar wat heb je je goed herpakt en op zoek naar een nieuw avontuur gegaan! Jammer dat Renske en jij deze reis niet samen hebben kunnen afmaken, maar zo hebben jullie elkaar nog wat te vertellen ;-)
    Heb het goed in Cambodja, geniet verder van en met de mensen om je heen!
    Groet, Sylvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

straatkinderen project chennai

.

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2015

plan b

03 April 2015

bangalore

22 Maart 2015

alweer ander halve maand in Chennai

08 Maart 2015

-

25 Februari 2015

week 1
jan-gijs

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 2573
Totaal aantal bezoekers 9022

Voorgaande reizen:

11 Februari 2015 - 20 Juli 2015

straatkinderen project chennai

Landen bezocht: